UA-72301643-4

Jste závislák?

Jojo, mám to v poslední době témata 😊.

Pokud ještě čtete a nesoudili jste, že tohle fakt ne, zkuste si odpovědět na pár otázek.

Umíte být třeba měsíc bez alkoholu, kávy, čokolády, cukru?

Ano? Gratuluji.

Nic z toho není špatně, pokud ovšem nejste nervózní, když si třeba jen představíte týden bez kafe a cigárka.

A co takhle měsíc bez internetu, telefonu nebo Facebooku? To taky dáte? Sledujete počet lajků pod příspěvkem a těšíte se z toho, když jich je opravdu hodně?

Jestli jste, byť jen jednu jedinou otázku odpověděli ano, pak jste osoba závislá. Vaše závislost je spojená s „drogou“ dopamin.

Dopamin je hormon odměny, štěstí., je produkován v nucleus accumbens – centru odměňování, libých pocitů, smíchu, závislosti a strachu. 

Protože naše pozornost je většinou někde venku mimo nás, nejsme v přítomnosti, může s námi tento hormon pěkně cvičit. Závislí na něm se staneme velmi rychle. Máte to totiž v sobě zakódované už od mala. Zkuste si vzpomenout jaké to bylo, když vás rodiče pochválili? Samé jedničky na vysvědčení? “No to jsi ale šikovná(ý).”

Jak běží čas a výcvik, ve škole, od rodičů, od šéfa, jsme tak trošku závisláci všichni.

Proč je důležité se zamyslet nad tím, jak to vlastně máme sami se sebou a jestli dopamin nevyžadujeme neustále? Je to jakoukoliv jinou drogou.  Chybí nám náš doping? Pak jsme podráždění, nervózní. Nedostatek dopaminu může zhoršovat i spánek, výkyvy nálad a pokud dojde k vyčerpání hladiny dopaminu, může se projevit i jako Parkinsonova choroba.

Pojďme tohle kolečko trochu přetnout.

  1. Omezte cukr, kávu
  2. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté na tzv. prekurzory dopaminu – je to třeba koření kurkuma, ale také ovoce: jablka, banány, třešně, nebo zelený čaj
  3. Hýbejte se. Nejlépe venku v přírodě.
  4. A když už jste venku, učte se všímavosti. Jak to myslím? Ven jděte sami – poslouchejte ptáky, pozorujte stromy, lehněte si do trávy a dívejte se na nebe a mraky které po něm plují. Poslouchejte svůj dech, jak ho každý pohyb zintenzivní, jak proudí vaším tělem.
  5. Dotýkejte se sami sebe nebo jděte na masáž. Opečovat se můžete v rodinném kruhu a pohladit se navzájem.
  6. Jó, a občas buďte ofline. Místo telefonování vyrazte s kámoškou třeba k vodě, když je tak hezky.

Tělo si pomalu začne uvědomovat, že nepotřebuje abnormální množství dopaminu a až odezní absťák, začne se vracet do chemické rovnováhy a přestane se vytvářet fyzická závislost. Ta nás totiž nutí abychom si svou oblíbenou drogu dali častěji.

Pokud si nejste jistí, že to dáte sami, můžu vám třeba namíchat vůni, pro horší chvilky 😊

Martina Jungrová
Pomáhám klientům s jejich tělesnými potížemi najít jejich příčinu a individuální cestu ke zdraví. Jsem čarodějka na plný úvazek. Pečují o tělo i duši. Dotekem, vůní, homeopatiky, slovem. Díky masážím, prací s energiemi, učím ostatní žít život v pohodě a rozvíjet se. Něco o mně si přečtěte zde>>
Komentáře
  • Stáněte si eBook zdarma:

    Cvičení pro lenochy. Aby tělo nebolelo aneb 5 mini cvičení která Vás neunaví a dodají energii

  • Stáhněte si eBook ZDARMA

    Proměny (v) ženy Menstruace není tabu - chybějící článek hodin přírodopisu i dívčích časopisů

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky